Podcast: Asiakasymmärrys on objektiivisen ja subjektiivisen tiedon yhdistämistä

“Keskimäärin kun ihmiset sanoo että heidän on ollut vaikeaa myydä ihmis- tai asiakaskeskeistä ajattelua, niin mä väitän ettei kyse ole siitä ettei johdolla ole halua tai kykyä vastaanottaa tätä mindsettiä, vaan siitä ettei viesti ole ollut tarpeeksi konkreettinen”

Posti on alkanut hahmottaa toimintaansa kriittisten asiakaspolkujen ympärille. Näitä polkuja on mm paketin vastaanottaminen. Polun kriittisistä vaiheista kerätään asiakasymmärrystä käyttämällä ns objektiivisia ja subjektiivisia datalähteitä rinnakkain.

Objektiivisia lähteitä on data paketin kulusta ja reitityksen onnistumisesta. Subjektiivista dataa on haastattelut, tarkkailut ja kyselyt.

”Mulle B2B-asiakasymmärrys tarkoittaa sitä että on uteliaisuutta halua ja työkaluja ymmärtää mitä suorat asiakkaat, asiakkaiden organisaation edustajat ja asiakkaan asiakkaat oikeasti haluaa ja tarvitsee. Ja miten sun tarjoama voi tässä auttaa.”

Uusimmassa Menestys syntyy asiakaskokemuksesta -podcastissa Posti Group Oyj muotoilujohtaja Juho Paasonen kertoo miten he ovat rakentaneet tämän tiedon keräämisen ja käyttämisen.

Juhoa voisi sanoa digitaalisen kokemuksen konkariksi, joka todella tuntee datan mahdollisuudet ja puutteet. Hän on aiemmin Googlella työskennellyt etätyökalujen kehityksen parissa, ja Zalandolla miettinyt sosiaalista shoppailua.

Menestys syntyy asiakaskokemuksesta on nyt myös usealla muulla alustalle:
Spotify
Apple
Anchor
Soundcloud
Google Podcasts
Breaker

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s